作曲家水野朋子の日常生活!! The "Terrific(?)" Daily Life Of The Composer Tomoko Mizuno!!

投稿者:水野朋子さん  2012/09/19 20:42  MLNo.157   [メール表示]

母国語の日本語はもちろん、その他英独仏語の3ヶ国語に堪能な
国際派作曲家水野朋子の日常生活についてもう少し詳しくお話
いたします。そんなにキツイ日常生活でしょうか???
Here I'd like to tell you about the "terrific(?)" daily life
of the cosmopolitan composer Tomoko Mizuno, who am rather
good at not only my native language Japanese but also these
three languages, English, German and French, more minutely.
Do you feel it so exhausting???
http://www.freeml.com/bl/230249/773521/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31069444.html
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31069447.html

 そしてこの小説の主人公エリザベスこと水野朋子
http://www.freeml.com/bl/230249/432906/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29837575.html
の最近の日常生活は、というと...
And how about the recent daily life of the heroine of this novel,
Elizabeth, that is Tomoko Mizuno...???
http://www.freeml.com/bl/230249/432906/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29837575.html

 最近彼女は、既存の名作と呼ばれる文学作品を参照しながら、自らの
統語論的研究を進めることにした。言語学者がよく陥りがちなのだが、
言語をあまりに数学的理論的に分析し過ぎて、いわゆる「生きた言語」
から乖離してしまうことを恐れたからである。
Recently she has begun to proceed her syntactic research referring
to existing masterpieces of literature. She's begun to be afraid
of estrangement from "natural languages", as is often the case with
"advanced" linguistic studies, where languages are analyzed too
logically and mathematically.

 彼女は、母校である九州大学文学部における学生時代
http://www.freeml.com/bl/230249/724462/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30251121.html
に身につけた英独仏3ヶ国語の文法を思い出すと同時により学習を深める
ために、次のような学習法をとり始めたのである。
She has started such a learning method for herself in order to
remember and study further those three foreign languages, English,
German and French, which she learned at her alma mater, the faculty
of literature of Kyushu University.
http://www.freeml.com/bl/230249/724462/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30251121.html

 まず、英語の小説を「精読」する。彼女が選んだ題材は、サマセット・
モームの『月と6ペンス』である。日頃からこの小説を当たり前のように
日英バイリンガルで書いている彼女にとっても、モームの小説は語彙も
文体も難解なためなかなか読み応えがあるので、研究社の新英和中辞典を
参照しながら、少しずつ丹念に読んでいる。
First, she peruses an English novel, Somerset Maugham's "The Moon
and Sixpence". As this novel is rather tough to read, both in vocabu-
lary and in style, even for her, who's been writing such a novel
in Japanese as well as in English bilingual rather easily, she's been
reading it very carefully, little by little, referring to Kenkyusha's
New College English-Japanese Dictionary.

 そして、フランス語の題材として選んだのはアルチュール・ランボーの
『イルミナシオン』である。こんな音楽
http://www.youtube.com/watch?v=wFEd4CRSMIw
http://www.youtube.com/watch?v=ykENpkeFbKY
http://www.youtube.com/watch?v=XlQrMJcDh0s
http://www.youtube.com/watch?v=cje6eAp-X_U
も自ら書いて自演もしているお気に入りの詩集を、統語論的に分析可能な
までに少しずつ「精読」することが彼女の目標なのだが、この場合の参照
辞書および文法書は、なんと、ランゲンシャイトの仏独独仏辞典である。
Then she reads thoroughly Arthur Rimbaud's "Illuminations".
She intends to read these poems, for which she has wrote and
performed such music
[...]
by herself, little by little, minutely enough to become able to
analyze them syntactically, consulting Langenscheidt's French-
German German-French Dictionary (Langenscheidts Handwoerterbuch
Franzoesisch).

 そしてその後、これまでのように、ランゲンシャイトの『ドイツ語
文法』も、デューデン〜オックスフォードの英独独英辞典を参照しながら
読み進めるつもりであるが、本人いわく、これにゲーテの『若きウェル
テルの悩み』の原文が加わると、彼女の統語論的学習環境もほぼ完璧に
なるらしい。
And she reads Langenscheidt's "Deutsche Grammatik" comparing with
Duden-Oxford's English-German German-English Dictionary. She says
that with Goethe's "The Sorrows of Young Werther", the environ-
ment of her syntactic study would be perfect...

 「しかしまあ、こんな生活は、とてもじゃありませんが、ほかの
おかたがたには耐えられないかもしれませんな。外国語学習がお嫌いな
かたや慣れていらっしゃらないかたにはやはり、「語学ノイローゼ」の
原因ともなってしまいそうですが...」
"But... I think such a life would be too hard to bear for other
people, who don't like studying foreign languages or haven't got
accustomed to such a life. I think it could cause so-called a kind
of "language neurosis" or something, Lady?"

 「あら、何度も言ったでしょ?なんたって学生時代にこんなカリキュラム
http://www.freeml.com/bl/230249/724462/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30251121.html
の洗礼を受けた本物の九州大学文学部ドイツ文学科卒業生ですもの。こんな
勉強法も、ごく当たり前のようにこなしてしまえるはずでしょ?
"Oh, as I have told you so many times, I am a real graduate of the
faculty of literature of Kyushu University, who have been "baptized"
with such a horrible curriculum.
http://www.freeml.com/bl/230249/724462/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30251121.html
It's no wonder for me to cope with such a terrific learning method,
isn't it?

 それに、1993年にはベルリンで英独仏露の4ヶ国語のみが飛び交う
こんな国際的な作曲マスタークラス
http://www.youtube.com/watch?v=ORjZon4evNQ
にも参加したのですもの。このくらい当たり前のようにこなす人でなきゃ、
とてもじゃないけど耐えられなかったと思うでしょ?
Moreover, I took part in such an international masterclass,
http://www.youtube.com/watch?v=ORjZon4evNQ
where only these four foreign languages, English, German, French
and Russian flew back and forth in Berlin, in 1993. Don't you think
it was too unbearable for other people to fit into such an environ-
ment, do you?"

 「そして、語学のお勉強が終わったら、今度はいつものようにピアノの
練習でございましょ?そして、あの練習用レパートリー、つまり、J.S.
バッハのインベンション第1,2,
http://www.youtube.com/watch?v=FL86Fg6jF2U&feature=channel_page
5,8,11,13.14番と、平均律第一集のプレリュードの第1&2番、
フーガの第1,2,4,7,8番、シンフォニアの第3番、ショパンの
エチュード『黒鍵』、と、『幻想即興曲』をお弾きになる。
And after your study of those languages, you begin to practice the
piano as usual, right, Lady? You play your usual "etude" repertoire,
that is, J.S. Bach's 1st, 2nd,
http://www.youtube.com/watch?v=FL86Fg6jF2U&feature=channel_page
5th, 8th, 11th, 13th, 14th Inventions, 1st and 2nd Preludes and
1st, 2nd, 4th, 7th, 8th Fugues from "Wohltemperiertes Klavier vol.1",
3rd Symphonia, Chopin's etude "Black Keys", and Chopin's "Fantasie-
Impromptu"..., do you?

 「ええ...でも、平均律は、土・日には弾かないけど...」
"Yes. But I don't play "Wohltemperiertes Klavier" on Saturdays and
Sundays."

 「いずれにせよかなり物凄い日常生活ですな。お疲れになりませんか?」
"Whatever, you live such a tough daily life!! Don't you feel it
so exhausting?"

 「いいえ。」エリザベスは笑って答える。「だって、子供の頃からの
習慣ですもの、慣れているわ。10代の頃からずっとこんな毎日を送って
きたのよ。さもなくば、あの共通一次時代に、九州大学文学部には合格
出来なかったんですもの。」
"No, never!!" Elizabeth smiles, "because I've lived similar kinds
of lives since I was very young. Or I don't think I could be accepted
by the faculty of literature of Kyushu University in those Kyo-tsu-ichi-
ji decades."

◆◆◆◆◆ 水野朋子 ◆ Tomoko Mizuno ◆◆◆◆◆

本物の水野朋子と偽者との見分け方とは?
How To Distinguish The Real Tomoko Mizuno From Imposters???
http://www.freeml.com/bl/230249/703006/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30073554.html
http://www.freeml.com/bl/230249/646449/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29804931.html
http://www.freeml.com/bl/230249/646451/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29805036.html
http://www.freeml.com/bl/230249/646452/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29804953.html
http://www.freeml.com/bl/230249/656748/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30073818.html
http://www.freeml.com/bl/230249/656749/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30073835.html
http://www.freeml.com/bl/230249/656751/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31069409.html
http://www.freeml.com/bl/230249/701354/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29765044.html
http://www.freeml.com/bl/230249/669212/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30073639.html
http://www.freeml.com/bl/230249/672460/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30073722.html
http://www.freeml.com/bl/230249/681746/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29355427.html
http://www.freeml.com/bl/230249/681749/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29355460.html
http://www.freeml.com/bl/230249/681750/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29355483.html
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29571306.html
http://www.freeml.com/bl/230249/726065/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30280856.html
http://www.freeml.com/bl/230249/727658/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30309936.html
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30336198.html
http://www.freeml.com/bl/230249/727661/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30310004.html
http://www.freeml.com/bl/230249/727662/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30310049.html
http://www.freeml.com/bl/230249/735692/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30450203.html
http://www.freeml.com/bl/230249/742463/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30561796.html
http://www.freeml.com/bl/230249/742465/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30561823.html
http://www.freeml.com/bl/230249/772009/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31048015.html
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31048018.html
http://www.freeml.com/bl/230249/773526/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31069538.html
http://www.freeml.com/bl/230249/773528/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/31069563.html
http://www.youtube.com/user/MizunoTomoko#p/u
http://www.youtube.com/watch?v=lKop9W_qW74
http://www.youtube.com/watch?v=LUgLWV3m7cU
http://www.youtube.com/watch?v=9B8MXxDCNfc
http://www.youtube.com/watch?v=KduKjkND3y0
http://www.youtube.com/watch?v=y332Rftyk1w
http://www.youtube.com/watch?v=FL86Fg6jF2U&feature=channel_page
http://www.youtube.com/user/MizunoTomoko#p/u/2/W-rut7P8XIc
http://www.youtube.com/watch?v=aOqUC6DLZ_E
http://www.youtube.com/watch?v=k6Sv8tCq_BI

redroses@…
http://www15.ocn.ne.jp/~redroses/profile.htm
http://www.freeml.com/ep.umzx/grid/Blog/node/BlogFront/user_id/230249

DoubleMoonForeignLanguageInstitute
http://www.freeml.com/ep.umzx/grid/Blog/node/BlogEntryFront/user_id/230249/blog_id/443664

DoubleMoonオリジナル文型練習ゲーム DoubleMoonSentenceBuildingGame
http://www.youtube.com/watch?v=CqD6jHf1xhE&feature=channel_page
http://www.vector.co.jp/soft/win95/edu/se179630.html

私の緊急連絡先 My Emergency Contact Address
http://www.freeml.com/bl/230249/589711/
http://www.freeml.com/bl/230249/722895/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30221921.html
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/30221927.html

私の履歴書 My Curriculum Vitae
http://www.freeml.com/bl/230249/432906/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29837575.html

私の自筆口述遺言書 My Handwritten, Orally Stated Will
http://www.youtube.com/watch?v=-9ZwgRL69AE
http://www.freeml.com/bl/230249/583208/

ゲームを使って英語の日常会話を楽しくおぼえましょう!!
http://www.freeml.com/ep.umzx/grid/Blog/node/BlogEntryFront/user_id/230249/blog_id/443664

翻訳承ります Translation Offer
http://www.freeml.com/ep.umzx/grid/Blog/node/BlogEntryFront/user_id/230249/blog_id/486679

作曲家水野朋子の新音楽試聴コーナー The New Audition Room Of Composer Tomoko Mizuno
http://www.freeml.com/bl/230249/618581/
http://blogs.yahoo.co.jp/ekatelinarus/29837549.html
http://www.freeml.com/bl/230249/628737/

私の『紅い薔薇』を弾いてみませんか?
If you'd like to play my “Red Roses”, please see;
http://www.freeml.com/bl/230249/606605/
http://www.freeml.com/bl/230249/606602/
http://www.freeml.com/bl/230249/608740/